Dermags Kulai

Dermags Kulai
R&D Skincare

Friday, August 02, 2013

Biskut Bunga Cina Versi Che Su


Che Su tu mak aku la.  Orang panggil beliau Che Su. 

Biskut ni kategori biskut semperit la kan? Ada macam-macam resepi.  Yang ni ambik dari mak.  Tak tahu la mak dapat daripada mana.  Tak pernah tanya pulak.  Yang pasti sejak aku kecik lagi memang mak buat biskut ni masa raya.  So, bila takde biskut ni rasa macam tak raya pula.  Sekarang mak dah pencen buat kuih... tunggu anak-anak beliau bawak balik jer.  Anak2 beliau yg jantan tu sudah pasti akan kasi kuih tunjuk2 jer...hehe.

Nasib baik sempat jugak aku minta resepi ni dari mak.  Masa tu kat Auckland lagi...gigih call mak semata-mata nak makan biskut ni.  Bukan takde resepi kat internet tp nak tahu jugak macam mana resepi mak.  Tengok2 memang ada beza sikit. Sikit jer la. Tahun lepas pulak adik-adik jantan aku punya la rajin mengemas sebelum raya, dengan buku resepi mak sekali dibuangnya.  Kebetulan pula buku tu kena makan sikit dek anai-anai so mak letak luar nak bersihkan.  Sekali budak2 tu ingat buku orang dah tak nak... dibuangnya....hahaha.  Paling lawak setelah disedari mak sempat lagi budak2 tu berkejar ke tempat sampah untuk nak cari balik.  Tapi sayang dah terlambat...lori dah angkut pergi.. :D :D :D

Faqihah pula bila tengok aku buat biskut ni katanya 'mama buat biskut Upin dan Ipin....biskut yang Kak Ros buat tu'.  Hehehe...baru aku teringat ada satu siri tu pasal puasa dan raya, ada tunjuk mereka buat biskut ni.


Biskut Bunga Cina Versi Che Su

Bahan-bahan
  • 1 cawan marjerin - aku guna butter
  • 1 cawan gula halus (gula yang dikisar) - aku guna gula icing - ayak
  • 2 biji kuning telur
  • 1 sudu kecil essen vanila
  • 1 sudu kecil essen ros
  • 1 cawan tepung jagung - ayak
  • 1 1/2 cawan + (3-4 sudu besar) tepung gandum. - ayak - yang 4 sudu tu masukkan sikit2 jika adunan lembik.
  • Ceri secukupnya untuk hiasan

Cara-cara

  1. Pukul gula dan telur menggunakan senduk sehingga sebati.
  2. Masukkan kuning telur.  Pukul lagi sehingga sebati.
  3. Masukkan essen vanila dan essen ros.
  4. Masukkan tepung jagung dan tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga mendapat adunan yang kosisten.  Kalau adunan lembik, boleh tambahkan tepung gandum.  Adunan tidak boleh lembik kerana apabila dibakar ia akan mengembang dan bunga menjadi penyek.
  5. Masukkan adunan ke dalam acuan bunga cina / bunga dahlia dan tekan ke dulang pembakar.  Letakkan ceri sebagai hiasan.
  6. Doh yang belum digunakan mestilah ditutup menggunakan tuala atau plastik.  Kerana doh yang terdedah pada udara akan cepat mengeras.  Kalau ini terjadi, kena tambah sedikit butter.  Pastikan doh sentiasa ditutup ketika ambik untuk digunakan.
  7. Bakar pada suhu 150C selama 10 minit.  Bergantung juga kepada kesesuaian oven anda.  Boleh naikkan suhu atau masa membakar sekiranya biskut belum masak.  Sekiranya oven cepat panas atau menggunakan dulang hitam, boleh kurangkan suhu.
  8. Apabila sudah masak, berhati-hati untuk mengalihkan biskut ini.  Seeloknya biarkan seketika kerana biskut yang masih panas adalah lembut dan rapuh.

18 comments:


  1. توفر الشركة لعملاؤها الكرام الكثير من خيارات و برامج عمليات تنظيف المنازل
    شركة تنظيف منازل بالجبيل
    وخبرتنا العملية و استطلاعنا الدائم لسوق خدمات تنظيف الشقق يؤكد لكم عملاؤنا الكرام انكم حتما ستجدون ما يناسب
    احتياجاتكم ضمن شرائحنا المختلفة والمتعددة المصممة خصيصا لتلبى مختلف احتياجاتكم فى اعمال تنظيف المنازل بالجبيل
    تنظيف المنازل بالقطيف انتشر بكثرة بين الناس لضمان الحصول على افضل اسعار تنظيف الشقق ذلك لأن شركات التنظيف لديها من
    العمالة ما يكفي لأنجاز المهام فى اقل مدة زمنية، ايضاَ كل شركة تنظيف من المفروض ان يتوفر بها ماكينات تنظيف مخصصة فى
    تنظيف الفلل و تنظيف القصور ونظافة المنازل وكل ماكينة تنظيف تقوم بمهام معينة يصعب على ربة المنزل القيام بها بمفردها
    مثل تنظيف القماش و لهذا يفضل إسناد المهمة إلي افضل شركة تنظيف منازل بالقطيف شركة تاج الافضل دائما 0551844053
    شركة تنظيف بالجبيل
    شركة تنظيف سجاد بالجبيل
    شركة تنظيف شقق بالجبيل
    شركة تنظيف فلل بالجبيل


    شركة تنظيف مجالس بالجبيل
    شركة تنظيف منازل بالقطيف
    شركة تنظيف مجالس بالقطيف
    شركة تنظيف سجاد بالقطيف
    شركة تنظيف شقق بالقطيف

    ReplyDelete
  2. هل تبحث دائما عن شركة تلبي جميع الخدمات المنزلية وتحمل عنكم عبء التنظيف وعبء المكافحة والتخلص التام من الأضرار التالفة في المنزل فعليكم بشركة ركن الامانة فهي أفضل شركة متخصصة في كافة الخدمات المنزلية على أعلى مستوى شركة مكافحة حشرات بابها
    شركة تنظيف ببيشة
    شركة تنظيف بخميس مشيط
    شركة مكافحة حشرات بخميس مشيط
    شركة تنظيف بنجران
    شركة تنظيف مجالس بابها
    شركة تنظيف منازل بابها
    شركة تنظيف كنب بخميس مشيط
    شركة تنظيف منازل بخميس مشيط

    ReplyDelete
  3. Cleaning company in Jubail
    Cleaning company in Jubail with the proliferation of cleaning companies that are present in the current period, each of which seeks to provide the best services to its customers and because the cleanliness of the house is a matter of looking for everyone as a reflection of them, we are in our humble company Fares Al-Fursan, which is one of the best companies ever located in Jubail .
    The best cleaning company in Jubail in terms of efficiency and price:
    Cleaning works that are delayed every day because of your concern, you will never really do it, it will accumulate more difficult, just care about your work and let us care about your home, cleaning company in Jubail for many years and so far is trusted by many homeowners to perform cleaning and maintenance services for their properties , And has always been to the extent of this confidence, through a thorough mastery of the work and transparency in the estimation of prices.

    شركة تنظيف موكيت بالجبيل
    شركة مكافحة الحشرات بالجبيل
    شركة جلى بلاط بالجبيل
    شركة تنظيف سجاد بالجبيل
    شركة تنظيف كنب بالجبيل
    شركة تنظيف بالجبيل
    شركة تنظيف مجالس بالجبيل
    شركة المثالية للتنظيف بالجبيل
    شركة مكافحة الحمام بالدمام

    ReplyDelete
  4. شركة تنظيف بحائل الامتياز الذهبيه
    شركة تنظيف بحائل شركه الرائد
    شركة تنظيف بحائل الصدفه
    شركات التنظيف بحائل
    شركة تنظيف فرش بحائل
    شركة تنظيف خزانات بحائل
    شركة تنظيف مجالس بحائل
    شركة تنظيف سجاد بحائل
    موقع شركة تنظيف بحائل
    شركة تنظيف واجهات بحائل
    شركة تنظيف منازل وفلل بحائل
    شركة تنظيف واجهات حجر بحائل
    شركة نظافة بحائل
    شركة تنظيف منازل بحائل
    شركة تنظيف مساجد بحائل
    شركة تنظيف مكيفات بحائل
    شركة تنظيف موكيت بحائل
    شركة تنظيف مسابح بحائل
    شركة تنظيف منازل بحائل انستقرام
    شركات تنظيف مكيفات بحائل
    شركة تنظيف كنب بحائل
    شركة تنظيف فلل بحائل
    شركة تنظيف في حائل
    شركات تنظيف في حائل
    شركة تنظيف بحائل شركة اللمسة الاخيرة
    شركة تنظيف شقق بحائل
    شركة تنظيف بحائل شركة الهدي
    شركه تنظيف بحائل شركه الاندلس
    شركات تنظيف سجاد بحائل
    شركة تنظيف مكيفات سبليت بحائل
    أفضل شركة تنظيف سجاد بحائل
    شركات تنظيف بحائل
    شركات تنظيف خزانات بحائل
    شركه تنظيف خزانات حائل
    شركة تنظيف منازل حائل
    شركة تنظيف بلاط حائل
    شركة نقل عفش بحائل
    شركة تنظيف منازل وفلل بحائل
    شركة تنظيف بحائل
    شركة تنظيف مجالس بحائل
    شركة مكافحة حشرات بحائل
    شركة رش مبيدات بحائل
    شركة عزل خزانات بحائل
    شركة نقل اثاث بحائل
    شركة تسليك مجاري بحائل

    ReplyDelete
  5. Ucuz, kaliteli ve organik sosyal medya hizmetleri satın almak için Ravje Medyayı tercih edebilir ve sosyal medya hesaplarını hızla büyütebilirsin. Ravje Medya ile sosyal medya hesaplarını organik ve gerçek kişiler ile geliştirebilir, kişisel ya da ticari hesapların için Ravje Medyayı tercih edebilirsin. Ravje Medya internet sitesine giriş yapmak için hemen tıkla: ravje.com

    İnstagram takipçi satın almak için Ravje Medya hizmetlerini tercih edebilir, güvenilir ve gerçek takipçilere Ravje Medya ile ulaşabilirsin. İnstagram takipçi satın almak artık Ravje Medya ile oldukça güvenilir. Hemen instagram takipçi satın almak için Ravje Medyanın ilgili sayfasını ziyaret et: instagram takipçi satın al

    Tiktok takipçi satın al istiyorsan tercihini Ravje Medya yap! Ravje Medya uzman kadrosu ve profesyonel ekibi ile sizlere Tiktok takipçi satın alma hizmetide sunmaktadır. Tiktok takipçi satın almak için hemen tıkla: tiktok takipçi satın al

    İnstagram beğeni satın almak için Ravje medya instagram beğeni satın al sayfasına giriş yap, hızlı ve kaliteli instagram beğeni satın al: instagram beğeni satın al

    Youtube izlenme satın al sayfası ile hemen youtube izlenme satın al! Ravje medya kalitesi ile hemen youtube izlenme satın almak için tıklayın: youtube izlenme satın al

    Twitter takipçi satın almak istiyorsan Ravje medya twitter takipçi satın al sayfasına tıkla, Ravje medya güvencesi ile organik twitter takipçi satın al: twitter takipçi satın al

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...