Followers

Thursday, November 04, 2010

SOTONG SUMBAT BERLADA




SOTONG SUMBAT BERLADA

Sumber :Homekreation

Masa tgk resepi sotong ni kt blog Along mmg dah berkenan dah. Nampak sedap jer. Ni baru berkesempatan nak cuba. Tp terpaksa ejas skit sbb ada bahan yg tak cukup dan buat sekor sotong jer. Kebetulan takde stok udang so, gantikan dgn tuna sahaja untuk sumbat dlm sotong tu. Cili hijau pun takde. Susah benar nak jumpa cili besar kt sini. So, aku gantikan dgn buah tomato dan cili padi. Nak letak cili padi smua takut ter over pedas plak. Maka, kaler tu nampak merah jer la. Klu ada cili hijau mesti kaler lg cantik.

Ok la, layan resepi kt bawah, mintak halal yer Along nak copy paste kt sini. Mintak maaf yer terpaksa edit skit sbb keadaan tak mengizinkan nk tiru bulat2. Sape nak tgk versi asal yg lg meleleh air liur bleh klik link kt atas. Klu tgk resepi kt blog Along nak2 part seafood mmg tangkap leleh la kasi perut bekeroncong...hehehe...


Bahan-bahan

Untuk sumbat :
  • Tuna
  • 1 sudu kecil jintan halus
  • 1/2 sudu kecil jintan kasar
  • 1 sudu kecil serbuk cili
  • 1 sudu kecil serbuk kari
  • 1/2 sudu kecil serbuk kunyit

Cara-cara:

  1. Campur semua bahan dan sumbat ke dalam sotong
  2. Masukkan kepala sotong ke badan sotong dan cucuk dengan lidi.
  3. Bakar hingga masak.

Untuk Sos:

  • 1/2 biji tomato
  • beberapa biji cili padi
  • 1 batang serai
  • 1/2 batang bunga kantan
  • 1/2 biji bawang besar
  • 2 biji bawang putih
  • Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

  1. Kisar semua bahan dengan sedikit air.
  2. Tumis bahan kisar sehingga naik bau.
  3. Masak sehingga semua rasa sebati dan siram sos ke atas sotong.

2 comments:

  1. salam kak ina, besarnya sutun tu...sesuai buat sutun sumbatt....

    ReplyDelete
  2. @Mas,
    Makan sorang jer ni mas sbb suami akak tak makan sotong katak ni...hehehe...jenuh gak nk perabis sorang2..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...