Followers

Saturday, July 03, 2010

PANCAKE


served with my favourite raspberry jam...yum yum!



tersusun sedia untuk masuk ke dalam.....? hehehe....

Simple dan mudah. Setakat ni tak penah fail lg la dengan resepi pancake ni. Rasa pun sedap. Sumber resepi senang ajer, kt botol baking powder brand Hansells. Kalau pagi2 malas masak, senang...buat ajer pancake ni. Sedap dimakan dgn apa sahaja sama ada maple syrup, jem, nutella, madu, atau pun coklat cair. Ikut suka hati masing2 la kan sebab diri sendiri yang nak makan. Macam kami, lebih suka makan dengan jem. Makan begitu sahaja pn sedap jugak.... Tapi bukan selalu pun makan pancake ni, maklum la tekak melayu katakan....huhuhu. Dapat nasik lemak lg best...hehe. Bila dh jarang2 buat tu, setiap kali nk buat mesti ngendap la resepi kt botol tu...kekeke...


Bahan-bahan

• 1 biji telur
• 1/4 cawan gula
• 3/4 susu segar atau susu cair - prefer susu segar,pancake jd lg lembut
• 1 cawan tepung gandum
• 1 tsp baking powder
• 1/4 tsp garam
• 25 gram butter - anggaran dlm 1 sudu besar - kemudian dicairkan

Cara-cara

1. Pukul telur dan gula sehingga kembang. Masukkan susu.
2. Masukkan tepung gandum yang telah diayak bersama baking powder, dan juga garam. Kacau hingga sebati bersama butter yang telah dicairkan terlebih dahulu.
3. Panaskan non-stick pan dgn kepanasan sederhana. Ceduk adunan tadi dlm dua sudu besar ke dalam pan yang telah digriskan dgn butter atau minyak. Aku tak gris pon...hehehe
4. Apabila kelihatan buih-buih kecil timbul dipermukaan, bolehla balikkan pancake tersebut.
5. Kemudian angkat dan hidangkan dengan jem kegemaran anda.

3 comments:

  1. salam kenal,
    mohon cnp resepi pancake nie yer

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum, mohon simpan resipi pancakes ini ya...nmpk sedap dan simple sj...

    salam sauna
    tkasih

    ReplyDelete
  3. Klu gne mentega boleh dak?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...