Followers

Tuesday, February 08, 2011

AYAM BAKAR MUDAH


Ni cara aku buat ayam bakar. Versi paling mudah dan disukai. Hahahahaha....mmg la aku suka sbb senang nak buat. Senang kejerrrr aku...huhuhu. Ayam bakar ni pun sesuai jer klu nak makan dengan nasi ayam. Nasi lain pun sesuai belaka, hehehe. Lebih rasa ayam!....ceewaaah...mcm iklan pulak. Apa2 jer la... yg penting org dalam rumah ni suka makan....hehehe.... Ni buat semalam yer, hari ni baru masukkan kt sini. Ok la, malas nk celoteh panjang...cakap terus terang ni....ngantuknya mata aku ni mcm dipukau2 plak lepas makan roti. Hahaha...takde entry roti ek...roti rupa x berapa nak comel tp sib baik rasa tetap ada...... wokeh la, mokcik nk gi siram daun kesum dulu......hehehehe.....(dengan kepala yg fonin2 lalat tahan ngantuk.....kekekeke)


Bahan-bahan

  • 3 ketul ayam
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu kecil gula
  • 1 ulas bawang putih - ketuk
  • Sedikit lada hitam - tumbuk
  • 1 sudu besar minyak masak

Cara-cara

  1. Bersihkan ayam. Sos tiram, kicap manis, gula, lada hitam dan bawang putih disatukan.
  2. Perap ayam ke dalam bahan yg telah disatukan td selama beberapa jam. Paling sekejap 1/2 jam.
  3. Panaskan pan, masukkan minyak. Gril sebentar ayam yg telah diperap tadi ke atas pan. Balik2kan dgn cepat. Jangan sampai ayam masak. Cukup sekadar memberi warna kpd ayam sahaja.
  4. Kemudian bakar ayam tadi dengan suhu 200 selama 20 minit. Curahkan sekali lebihan bahan perap td ke ats ayam.
  5. Angkat ayam yg telah dibakar, kemudian potong untuk dihidangkan. Air ayam yg keluar jgn dibuang. Kacau rata dan siram ke atas ayam bakar tadi.


3 comments:

  1. wah kak..cantik nyer ayam ni posing..senang memang bebahan simple..nak try jugak ni..buat bebudak musti suke kan

    ReplyDelete
  2. senang la zah....akak ni kan 'rhajinn' orangnyerrrr.... kekekeke...

    ReplyDelete
  3. sedapp ayam bakar....
    walaupun mudah..tetap menyelerakan...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...