Followers

Monday, July 12, 2010

SUP AYAM HADYAI

sedap hirup sup ni


makan ngan spegeti jer la...



Sumber asal : PYhonda MyResipi
Sumber 1 : Kak Yatie
Sumber 2 : Izah
Sumber 3 : Mas<---aku ambik dari sini

Adeh...tahun ni teruk pulak kena 'cold'. Dpat pakej cukup punyer, demam, sakit tekak, selsema & batuk. Tahun lepas rasanya cuaca lg sejuk dr tahun ni tp alhamdulillah thn lps gagah perkasa plak aku dr serangan kesejukan ni. Adeh la...baru duk oklen..belum duk tempat lain yg ada salji...hua wawawawa...Ni dah banyak hari masih tak baik2 lg. Rindu dah aku nak kelentung kelentang kt dapur. Hari ni rasa cam nak msk gak camne2 pun. Lg pn bersin & batuk dah kurang so boleh la nk ngadap food. Klu tak camne nti makanan tu penuh dgn virus plak kan...keh keh keh. Hajat di hati nak masak sup jer la, senang. Kebetulan pulak nampak Mas tepek Sup Ayam Hadyai. Apa lagi....terus bersilat la kt dapur, keh keh keh. Sedap jugak sup ni, berempah...sesuei benor la dgn aku yang masih kesejukan nih. Mintak copy n paste resepi yer, sumber2 di atas.

Bahan-bahan

• 800 g ayam, dipotong sederhana besar
• 5 batang serai, dititik
• 7 cm lengkuas, diketuk
• 2 batang saleri, dikerat2
• 2 biji tomato, belah 4 setiap satu (resipi asal tak letak)
• 5 - 6 cawan air (atau secukupnya)
• Garam dan gula secukup rasa
• 2 kuntum bunga lawang#
• 5 biji buah pelaga#
• 3 kuntum bunga cengkih#
• 1 batang kayu manis#(#rempah tumis)
• 5 biji bawang merah*
• 3 ulas bawang putih*
• 3-4 biji cili padi* - yg ni aku x buh sbb nanti si kecik x bleh mkn
• 4 cm halia*
• 1 camca teh lada hitam(resipi asal tak letak)*
• 2 camca besar ketumbar*
• 1 camca teh jintan kasar*
• 1 camca teh jintan halus*(*dikisar halus)
• Hirisan daun sup/daun bawang, untuk hiasan
• Bawang goreng, untuk hiasan

Cara-cara

1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan toskan.
2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis rempah tumis, serai, lengkuas dan bahan kisar halus hingga harum.
3. Masukkan ayam tadi dan gaul rata. Masak hingga ayam kecut kurang lebih 5 minit.
4. Tuang air dan masukkan saleri. Gaul rata dan renih hingga ayam masak.
5. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula sebagai pemangkin.
6. Akhir sekali masukkan tomato dan masak 1 - 2 minit lagi.
7. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
8. Tabur hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan. Sedap juga dihirup begitu saja.....



Hohoho....semalam ntah apa la Mr.H ngan anaknya duk masak. Lapo punyer pasal telan ajer la aku. Tak kan nak ngecek ngan jiran langit ke-12 kan...nanti dibagi makanan orang pantang plak...hahaha.....jangan mareee...Sib baik deria rasa ni x berapa nak rasa so tak tau la apa rasa yg Mr.H masak. Tp sedap tak sedap aku mesti la makan, sian dia masak penat2 kan. Hohoho...next time bleh la sakit lg. Hahahaha....


hasil tangan Mr. H dan anaknya...hehehe


p/s: jiran langit ke-12, kalau nk resepi kena mintak ngan en.H yer....hahaha

2 comments:

  1. Fuiyyoooo.... Resipi Tun H. & Cik F. tu boleh dibuat hidangan untuk tetamu di pagi raya. Silakan jemput diri sendiri :D

    (p/s: aiseh takde option nak guna nama Jiran Langit ke-12 plak kat bawah ni :p Terpaksa la menonjolkan identiti sebenar)

    ReplyDelete
  2. raya nanti kami nak serang rumah org jer....bijak..bijak...hehehe

    oooo...mmg saje pn...x dibenarkan komen x berdaftar, nanti mana la tau kot2 ada serangan, mortar2, peluru2 sesat, bom2 ker....yg menimbulkan kontroversi...hahaha... klu registered senang nk cari smpai lubang cacing....hahahaha...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...