Followers

Tuesday, June 29, 2010

TREVALLY MASAK SAMBAL TUMIS / TUMIS LADA


Masak simple lagi. Senang keje aku, hahaha. Sebenarnya aku dalam proses nak mencuba pelbagai resepi. Hari-hari duk skodeng dapur orang. Tapi tu la kan, ada bahan yang cukup ada bahan yang tak cukup. Dan ada yang aku cuba tak menjadi...kui kui kui...pecah lobang. So, sepi la blog ni tanpa cerita. Ni takat masak sambal tumis ni sape2 pun boleh buat. Masakan paling instant kalau kebuntuan idea. Saje la tepek kt sini skdr mengisi ruang. Masak merah ni lebih kurang sama aje cuma klu ayam & daging tu gunakan sos tomato atau tomato puri dan kalau seafood gantikan dgn air asam jawa. Teringat pulak tahun lepas gotong royong buat ayam masak merah untuk jamuan raya MAPSA. Pedas tak hengat, abis 'menangis' semua orang. Menangis2 pn ramai jgk yg terkenang2 ayam masak merah MAPSA City. Agak2nya tahun ni, MAPSA bahagian mana pulak yg ditugaskan untuk masak2 jamuan raya. Cewah, dh ckp psl raya, pose pun belum lg...keh keh keh...

Bahan-bahan

• 2 keping ikan trevally yg telah dipotong
• 1/2 biji bawang besar - dikisar
• 2 ulas bawang merah - dikisar - tp aku tak letak sbb tak ada
• 2 ulas bawang putih - dikisar
• 1/2 inci halia - dikisar
• 2 sudu besar cili kisar - aku guna 1/2 sudu extra hot chilli powder
• Belacan (optional)
• Air asam jawa secukupnya
• Gula / nissan/ gula melaka secukupnya
• Garam secukupnya
• 1/2 biji hirisan bawang besar


Cara-cara

1. Ikan dibersihkan dan digaul dgn garam & kunyit. Goreng & ketepikan.
2. Tumis bahan kisar sehingga naik bau dan kelihatan layu.
3. Masukkan serbuk cili atau cili kisar. Masak hingga hampir garing dan hilang bau maung cili.
4. Masukkan gula. Biar sampai pecah minyak. Kemudian masukkan belacan kalau suka.
5. Masukkan air asam jawa, kemudian garam. Biar sebati. Kalau nampak terlalu pekat, boleh tambahkan sedikit air.
6. Masukkan hirisan bawang besar dan ikan. Pastikan sambal tadi serata pada ikan. Boleh juga dituang terus pd ikan tanpa perlu menggaulkannya di dalam kuali.

Nota: bahan2 kisar tu sukatannya adalah anggaran sahaja. Biase aku dah siap2 blend untuk stok beberapa hari sahaja (tak boleh lama2, tak sedap & bawang tu pn akan bertukar warna). Bila time nak guna cedok saje dalam 5-6 sudu besar.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...