Followers

Saturday, August 21, 2010

AKOK



Sumber : Zaliana MyResipi

Akok ni mmg pencuci mulut yg glamer la kt pantai timur. Nak2 bg org2 kelate dan tranung, hehehe. Dulu masa kecik2 slalu tgk akok ni dijadikan salah satu kuih dlm hantaran pertunangan. Kekadang dihidang pd majlis2 tertentu sprt majlis bertunang atau kahwin. Skrg ni x tau la kan, majlis kahwin serba canggih dan modern ni org hidang pesen moden2 la kot, muahahaha. Kuih ni klu org tak tahan manis, jgn makan. Mmg manis x hengat. Lg satu klu org yg x suka kuih yg terlalu rasa telur. Mmg x suggest la. Kuih ni bila simpan dlm peti, sejuk2 baru makan, mmg asyiiiiiik sekali....hehehe...

Kebetulan terjumpa resepi ni kt MyResipi so apalagi, try la. Tp ni akok moden nyer bakar dlm oven. Klu tradisional bakar ats dapur api tu la cam baulu. Acuan pn guna acuan baulu yg akan menghasilkan akok yg bujur. Tp dh duk jauh ni belasah ajer la tray muffin maka jadi la akok berbentuk bulat.....hahaha...takpe2 walau pn rupa mu tak slim tp rasa mu ttp memikat hati. Akok yg aku buat ni kental skit maybe terlebih gandum kot. Ni la mslhnya bila penimbang dh pening2 lalat dikerjakan anku yg sorang tu. Klu ikutkan rasa akok ni lembut jer sbb lebih pd telur....aaah, nk xplain pn x reti.

Wokeh, resepi spt di bawah. Aku guna muffin tray ngam2 dpt 12 biji. Masa bakar dlm oven tu akok ni mengembang sekembang2nya. Terkozut anak aku nengok. Ktanya, poor cake mama. Hahahaha. Tp sbb resepi dh ckp kt dlm tu so aku x de la terkozut sgt, hehehe. Tq pd penyumbang resepi, tak sangka dpt mkn akok kt auckland...owwhhh, terharunya....huhuhu...

Bahan-bahan ( 36 biji )
  • 5 biji telur
  • 200 ml pati santan
  • 100 ml air
  • 150 gram gula manisan (gula melaka)-boleh kurangkan ikut selera
  • 30 gram tepung gandum
  • 3 helai daun pandan- disiat-siat
  • 2 cubit garam halus

Cara-cara

  1. Masak air bersama gula melaka hingga mendidih. Tutupkan api.
  2. Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur,tepung dan daun pandan, gaul rata.Tapiskan untuk menghilangkan ketulan tepung.
  3. Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan baulu ke dalamnya. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.
  4. Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut.


3 comments:

  1. wah kak, rajinnya buat akok...mas pernah makan 2 kali,rasanya lemak2 manis kan....

    ReplyDelete
  2. waaaa...nak nagis tgk akok. i masa kahwin hantaran jala mas....hahah. Nway ina, aku nak request kuih lopez dan akok ye. tak kira...tak kira. sapa suruh letak gambar sedap2 sgt.

    ReplyDelete
  3. @Mas,
    ooo...mas dh penah makan ek.. camne? bleh tahan x kemanisannya? hehehe...akak klu mkn kuih ni, standby la air masak segelas... ;-)

    @Akma,
    hahaha...aku klu hantaran bg jala mas, dok tau la haza nk tebar mana jala tu...kekeke... mu nk kueh? tu la..sape suruh x jd neber aku...hahaha...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...