Followers

Friday, April 15, 2011

FLUFFY PANCAKE




Mempelbagaikan resepi pancake. Dah lama benor tak buat pancake tetiba hari ni rasa nak makan. Skill pun dah lari....hahaha...tengok la rupa pancake ni, siap ada corak bunga bersegi2 kt bahagian tepi...hik hik hik. Itu bbrpa kali tukar pan sbb pan yg mula2 guna tu cepat benor panas. Bila nk akhir2 tu baru la elok skit rupanya. Tp buat pancake ni klu dpt guna non-stick pan yg baru mmg elok la kejadiannya. Itu berdasarkan pengalaman aku la. Klu org lain yg dah terer tu mungkin pakai pan apa pun jd jek...hehehe...

Walau pun ada bermacam rupa kejadian pancake aku pg ni tp nasib baik rasanya sedap. Lembut bangat weh. Sampaikan Faqihah kejap2 ckp 'i want more pancake'....haaaaa...sedap la tu maknanya...wakakaka...sila tekan lif & naik sendiri (masuk bakul angkat sendiri la...)

Ok, resepi copy paste dr blog izah. Izah kata dia ter derharka skit part telur tu...but i follow u derhaka, zah...hehehe...

FLUFFY PANCAKE
Sumber asal: food.com
Sumber :Izah

Bahan-bahan
  • 1 1/4 cwn tepung serbaguna
  • 2 sudu makan gula
  • 2 sk baking powder
  • 3/4 sk salt
  • 1 1/3 cwn susu segar
  • 3 sudu makan minyak sayur
  • 1 biji telur * saya letak 2 biji
Cara-cara:
  1. Campurkan semua bahan kering di dalam mangkuk besar. Ketepikan.
  2. Campurkan susu, minyak dan telur di dalam bekas yang lain dan sebatikan.
  3. Masukkan campuran susu ke dalam bahan kering. Gaul sebati.
  4. Saya biarkan adunan 10-15 minit tertutup.
  5. Masak pancake menggunkaan non-stick pan atau sapukan sedikit butter pada pan biasa.
  6. Masak hingga keperangan.
  7. Hidangkan dengan topping kegemaran.


6 comments:

  1. cantik kaler pancake tu serata jer :)

    ReplyDelete
  2. Bestnya. Tapi kalau buat memang sendiri makan le jawabnya.

    ReplyDelete
  3. nak pancake 2 keping kak....
    terliurnya tengok...

    ReplyDelete
  4. wah..ini demam pancake lgi ...gara2 terliur pancake Izah yang telur 2 biji tu yer..hehehe...

    ReplyDelete
  5. K.Nor,
    Yg kt atas tu serata la sbb nak posing...yg kt bwh2 tu kaler merata2...hahaha


    Kak Sam,
    Klu buat mmg sendiri makan la... hehehe...tp klu nk kasi kt jiran tetangga pun apa salahnya...sape x suka dpt makanan fre...kan? kan? hehehe...


    Mas,
    laaaaa...kata nak pancake. mane pinggannya? nak buh dalam apa ni? hik hik hik...klu akak kasi pinggan akak nti mas kena pulang balik dgn 'isi' tau! hehehe



    Anna,
    yer anna...terliur pancake telur 2 biji tu la...hahaha.. x pasal2 pancake ni dh dpt nama baru... ;)

    ReplyDelete
  6. uishhh cantiknya pankek ..sure sedap ni..silap tadi tak singgah awal2 sini..haha sorry lambat sikit sampai...hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...