Followers

Wednesday, April 06, 2011

MARBLE BUTTER CAKE...teringin punya pasal..



Semalam teringin benar nak makan kek marble. Pastu apa lagi, selongkar habis la dapur orang tu orang ni. Kemudian jumpa resepi yg nak kena guna ovallete. Konpem la kan kena rejek awal2 sbb aku ni x penah ada dalam simpanan pun ovallete. Kemudian selongkar lagi dapur orang lain jumpa la resepi yang tak pakai ovallete. Tapi resepi tu nak kena guna self raising flour plak. Cek kt kabinet, aisey...dh expired rupanya tepung aku...huhuhu. Aku ni kureng skit tepung naik sendiri ni sebab lidah ni cepat benor tangkap rasa 'penaik' tu....huhuhuh...macam orang tua jer kan aku ni. pastu terfikir klu guna tepung biasa, selalunya org campur dengan soda bikarbonat ke atau baking powder? Sudaaahhh....tak tauuuu! Aisey, boleh penasaran ni nak makan kek marble.

Last2 kan, teringat resipi cupcakes yg aku mintak dengan K.Fariza. Masa tu tengok k.fariza buat cupcake deco cantik2 terus mintak resipi. Tapi, buatnya tak jugak! hehehe... So, aku pun hentam ajer la guna resepi k.fariza tu. Hahahaha....tp k.fariza cuma kasi ingredients saje, cara2nya tarak...bakar guna suhu brp pun tarak. Arrhhhh...taram ajer la....dh teringin sangat ni nak makan. So, bertawakal ajer la aku membuatnya. Dan hasilnya, Alhamdulillah sangat la memuaskan hati aku. Sungguh sedap di tekak aku ini. Tekak aku tau, tekak orang lain x tau la. Memang mkn smpai x hengat la. Faqihah pun sama naik, sampai x nak makan nasik. Rasa kek ni mcm moist tp x la moist sgt, lepas tu lembuuuut jerrr. Ok la, resepi seperti di bawah. K.Fariza, terima kasih yer untuk resepi yg dah saya memandai jer tambah sane sini... (p/s: akak ambik mana resepi ni?)




Bahan-bahan

  • 125 gram butter (resepi asal guna unsalted butter)
  • 1 cawan gula kastor
  • 3 biji telur
  • 1 tsp esen vanilla
  • 1 ½ tepung gandum
  • 1 tsp baking powder
  • ¾ cawan (185mL) susu segar panas
  • 2 tbsp serbuk koko

Cara-cara
  1. Pukul butter dengan gula dengan perlahan sehingga sekata.
  2. Masukkan telur satu persatu (jgn sekali gus).
  3. Masukkan esen vanila dan pukul lg biar sekata.
  4. Masukkan tepung gandum yg telah diayak bersama baking powder.
  5. Kacau hingga sebati denggan menggunakan plastik spatula.
  6. Bahagikan adunan kepada dua bahagian.
  7. Satu bahagian masukkan serbuk koko.
  8. Selang-selikan adunan ke dalam bekas pembakar.
  9. Bakar dengan suhu 160 C.


11 comments:

  1. sedapnya kek ni Ina..nampak moist jer..nk ler rasa sepiring ada lagi ke tak ni?...hehe

    ReplyDelete
  2. nieza,
    ada 1 slice lg. punya la teringin beno nk mkn smpai hadap betul2, hahaha...peel ngalahkan ibu mngandung plak. ok, last slice for u. enjoy! :)

    ReplyDelete
  3. kak ina..cantiknya marble..rasa cam nampak belang2 cheese je..haha.. teringin lak tekk nak makan marble kek

    ReplyDelete
  4. Ina ,terranya walaupun dapat ing. aje boleh godek sendiri ,cantik je kejadian keknya tu

    ReplyDelete
  5. Izah,
    akak selongkar dapur izah cari resepi, berkenan jgk yg marble cheese tu tp sbb ni teringin mengejut terpaksa la cari resepi yg bahan2 yg dh ada kt rumah... hehehe... eh, dia pun teringin jgk? gi la godek sendiri nun...izah kan lg masterchef gitu... hehehe...

    ReplyDelete
  6. Chik Mimi,
    nasib baik jadi...klu tak mesti kempunan x dpt makan kek marble...hehehe...

    ReplyDelete
  7. kak ina...cantiknya marble..nakpak gebu jerk kek tu....
    mas pun dah buat kek ni..sedappkan..

    ReplyDelete
  8. mas,
    owh, mas dh buat ek...akak x perasan plak masa selongkar kt dapur mas cari resepi...hehehe..
    tp mmg sedap mas...sbb teringin sgt nk mkn so, puas hati la makan...

    ReplyDelete
  9. jelesnyer..jelesnyer!! ngn kek k.ina neh!! uwaahhh diriku buat kek pasti xjd.. nnt ajak ler g umh klu nk wat kek ek? disamping boleh belajar cara wat kek dr sifu.. leh makan skali..hahhaha(pregghh giller xmalu dak neh)

    ReplyDelete
  10. siti,
    hahaha...bkn smua kek akak buat menjadi pun. klu yg simple2 camni boleh la. siti klu nk dtg rumah tu ckp jer...bkn ada sape pn kt rumah ni. a.haza pn bz skrg, mmg balik lewat. so, text jer klu nk dtg ek.. :)

    ReplyDelete
  11. siti, rasa cam dh lama jer xde baca yassin & potluck. suh la tok penghulu buat, nti boleh merasa masakan penghuluwati...hehehehe.. nasik ayam soley soley...ley ley... :p

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...